Seksualinės orientacijos keitimo realybė: kaltė, gėda, neapykanta sau, depresija, nerimas

Seksualinės orientacijos keitimo realybė: kaltė, gėda, neapykanta sau, depresija, nerimas

Konversijos terapija – II dalis

Konversijos terapijos „specialistai“ dažnai tvirtai tiki, kad homoseksualumas yra patologija, atsiradusi iš santykio su tos pačios lyties tėvu. Sakoma, kad patenkinus vaikystės poreikius, „sužeistiems“ homoseksualams, jų tikroji, heteroseksualioji, orientacija iškils į paviršių. Deja, kaip ir kalbėjome pirmame šios serijos straipsnyje, ši terapija, kartais dar vadinama „terapija, suteikianti laisvę nuo homoseksualumo“, ne tik, kad neturi jokio mokslinio pagrindo, bet ir yra ypač žalinga žmonių psichikai. Šiandien giliau pažvelgsime į konversijos terapijos metodus ir jos eigą.

Konversijos terapija ir religinės bendruomenės

Valstybėse, kuriose konversijos terapija ne(be)praktikuojama valstybinėse įstaigose, ji pereina į šešėlius, dažniausiai – į uždaras religines bendruomenes.

„Krikščioniškoje bendruomenėje konversijos terapijos siekimas matomas kaip paklusimas šventajam raštui ir visai religijai.“

Būtent krikščioniškoje bendruomenėje konversijos terapijos siekimas matomas kaip paklusimas šventajam raštui ir visai religijai. Konversijos terapija neva „suteikia šansą“ tikinčiam homoseksualui pripažinti savo orientaciją ir nebūti išjuoktam (juk terapija „pagydys“). Netradicinės orientacijos žmogaus arba transeksualo iniciatyva eiti į konversijos terapiją yra tarsi įrodymas, kaip stipriai tas žmogus pasiruošęs atsiduoti Dievui ir šventajam raštui.

Deja, vyrai ir moterys, esantys heteroseksualiose santuokose, tačiau esantys homoseksualūs, yra ypač linkę išbandyti konversijos terapiją. Iš tiesų, tokiose santuokose meilės ir komunikacijos sritis būna labai stipri ir išlavinta, tačiau trūksta pilnatvės ir aistros (jos visiškai nėra). Tokie santykiai labiau primena draugystę, o ne santuoką. Būtent dėl to konversijos terapija gali pasirodyti patraukli – ji pažada visa tai, kas gerai santuokoje, dar pagerinti, sutvarkyti. Plius, įskaitant dar ir tai, kad visuomenė ir valstybė nėra labai priimtina homoseksualams, konversijos terapija gali pasirodyti kaip win–win opcija.

Eiga

„Bendruomenė gali būti tokia stipri ir įtraukianti, kad žmogus pats ima tikėti, kad jo orientacija pasikeitė.“

Terapeutas dažniausiai būna labai priimantis ir „supratingas“ – tai žmogui suteikia stiprų priėmimo jausmą, kurio savo bendruomenėje dar nėra patyręs, o tai suteikia dar daugiau vilties pokyčiui. Bendruomenė gali būti tokia stipri ir įtraukianti, kad žmogus pats ima tikėti, kad jo orientacija pasikeitė. Tačiau praėjus tai „medaus mėnesio“ fazei ir išsisklaidžius pirminiams jausmams, senieji poreikiai – vadinamoji „problema“ – sugrįžta.

O tiems paslėptiems jausmams ir troškimams sugrįžus, žmogus gali interpretuoti tai kaip ne iš jo, o iš išorės (iš velnio, demonų, blogio ir pan.) kylantį dalyką. Tokiu būdu didėja vidinis konfliktas, gilėja atsiribojimas ir fragmentacija tarp skirtingų psichikos dalių.

Jeigu žmogus, praėjęs terapiją, prisipažįsta vis dar turintis „nešvankių“ minčių, tučtuojau pradedama abejoti jo tikėjimu ir santykiu su Dievu. Kaltinama ne pati terapija, jos požiūris į homoseksualumą, terapeuto darbas ar jų požiūris į Šventąjį raštą, o konversijos terapiją perėjęs individas.

„Dažniausiai klientas prisiima atsakomybę, dėl ko patiria daug gilių gėdos, kaltės ir neapykantos sau jausmų.“

Dažniausiai klientas prisiima atsakomybę, dėl ko patiria daug gilių gėdos, kaltės ir neapykantos sau jausmų. Būtent šioje konversijos terapijos stadijoje padidėja rizika depresijai, nerimo priepuoliams, savižudybėms. Kaip išvada priimama tai, kad „kitiems tai padeda, bet ne man. Tai reiškia, kad aš žlugęs, aš nevykėlis, aš sugadintas.“ Tad žmogus, ne tik kad jaučiasi kaip nevykėlis, kuriam nepasisekė, bet dar ir turi apie tai meluoti. Konfliktas tarp turėtų įsitikinimų ir to, kas vyksta iš tikrųjų, dar labiau didėja.

Galiausiai, tokie žmonės niekur neranda sau vietos – nei savo bendruomenėje, nei LGBT+ bendruomenėje, ir tokiu atveju savižudybė gali pasirodyti kaip logiškas variantas.

Pasekmės

„Tokios patirtys gali sukelti dideles psichologines traumas, kurios ne tik, kad prisideda prie jau ir taip patiriamų psichologinių sunkumų, bet ir gali lydėti žmogų visą likusį gyvenimą.“

Aukšti skaičiai klientų, kurie tiesiog nutraukia terapiją, anot mokslininkų, gali indikuoti tai, kad ši terapija sukelia daug nepakeliamo streso. Galų gale, konversijos terapija pakenkia didžiajai daliai klientų – ypač tiems, kuriems taikomos tokie metodai kaip elektrošokas ar psichotropinės medžiagos. „Vaistai“ naudojami kaip priemonė, skirta sukelti nemalonius pojūčius (pavyzdžiui, vėmimas), tuo metu, kai klientui būna rodomi homoerotiniai vaizdiniai. Tokios patirtys gali sukelti dideles psichologines traumas, kurios ne tik, kad prisideda prie jau ir taip patiriamų psichologinių sunkumų, bet ir gali lydėti žmogų visą likusį gyvenimą.

Taip pat labai populiarios yra konversijos stovyklos, vedamos dviejų ar daugiau koversijos terapijos specialistų. Jose bandoma „sugrąžinti“ homoseksualius asmenis (dažniausiai – vyrus) prie savo „vyriškumo“. Tokiose stovyklose gali būti atkuriami įvairūs, panašaus principo į teatrą, scenarijai (psichodramos). Tokie užsiėmimai gali būti ypač stipriai psichologiškai žalojantys. Psichodramose gali būti atkartojamos įvairios fizinio, emocinio ar dvasinio smurto situacijos, dažnai homofobiškos. Tuo tarpu klientų prašoma, kad jose jie elgtųsi taip, kaip aprašyta scenarijuje.

„Iš esmės, konversijos terapijai apibūdinti galima naudoti visiems pažįstamą terminą – „smegenų plovimas“.“

Šiais laikais labiausiai paplitęs individualios konversijos terapijos būdas, vis dėlto, yra pagrįstas pokalbiu. Tačiau tai nereiškia, kad jis yra mažiau kenksmingas. Iš esmės, konversijos terapijai apibūdinti galima naudoti visiems pažįstamą terminą – „smegenų plovimas“. Žmonės po jos dažnai kenčia nuo depresijos, gilių gėdos ir kaltės jausmų. Negana to, pametama viskas, ką žmogus buvo susikūręs savo gyvenime: šeima, vaikai, ir, blogiausia, – bendruomenė. Homoseksualų gyvenime konversijos terapijos atgarsiai jaučiami dar ilgai, net priėmus savo netradicinę seksualinę tapatybę – šie žmonės patiria sunkumų tarpasmeniniuose santykiuose, ypač seksualinio intymumo srityje.

„Konversijos terapija apima ne tik joje dalyvaujantį žmogų, bet jų šeimas, kitus artimos aplinkos žmones.“

Svarbu nepamiršti, kad konversijos terapija apima ne tik joje dalyvaujantį žmogų, bet jų šeimas, kitus artimos aplinkos žmones. Šeimai, ypač antroms pusėms, visas šis procesas ypatingai sunkus – dažnai žmonėms, kurie šeimoje turėjo homoseksualų žmogų bandantį „gydytis“ konversijos terapija, patiems po to reikia psichologinės pagalbos.

Orientaciniai skaičiai

Jungtinėje Karalystėje atliktos apklausos duomenimis daugiau nei pusė žmonių, perėjusių konversijos terapiją, po to pranešė apie psichologines problemas. Mažiau nei trečdalis sugrįžo į savo šeimas toliau tęsti savo gyvenimo. Du trečdaliai, norėję pokyčio, sakė besigėdyjantys. Beveik 75 proc. sakė, kad ieškojo „gydymo“, nes tikėjo, kad jų troškimai yra nuodėmingi. Beveik pusė teigė, kad jiems buvo „sunku save priimti tokius, kokie jie yra“, 60 proc. turėjo suicidinių minčių, o 20 proc. – bandė žudytis.

susiję straipsniai

Article27Card

Seksualinės orientacijos keitimo realybė: kaltė, gėda, neapykanta sau, depresija, nerimas

Konversijos terapija – III dalis

 

Article25Card

„Tinkamai parinktos priemonės gali pakeisti seksualinę orientaciją!“ Bet ar tikrai?

Konversijos terapija – I dalis

 

Article20Card

Ar homoseksualumas – liga?

Psichiatrijos perspektyva

 

LGBT – visuomenės atpirkimo ožiai?​

Tinklalaidė #2

Channel 4 News (2019) ‘Gay conversion therapist comes out’. Prieiga per internetą: https://www.youtube.com/watch?v=pDME5MhRKyM&t=206s

Jeffry G. Ford MA and LP (2002) ‘Healing Homosexuals: A Psychologist’s Journey Through the Ex-Gay Movement and the Pseudo-Science of Reparative Therapy’, Journal of Gay & Lesbian Psychotherapy, 5:3-4, 69-86, DOI: 10.1300/J236v05n03_06
Healing Homosexuals: A Psychologist’s Journey Through the Ex-Gay Movement and the Pseudo-Science of Reparative Therapy

Outright Action International (2019) ‘Harmful Treatment: the Global Reach of the So-Called Conversion Therapy’. Prieiga per internetą: https://outrightinternational.org/sites/default/files/ConversionFINAL_Web_0.pdf

Halderman, C.D. (1994) ‘The Practice and Ethics of Sexual Conversion Therapy’, Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 62, No. 2, 221-227.

Drescher, J. et al (2016) ’The Growing Regulation of Conversion Therapy’, Journal of Medical Regulation, 102(2), pp.7-12. Prieiga per internetą: https://meridian.allenpress.com/jmr/article/102/2/7/80848/The-Growing-Regulation-of-Conversion-Therapy

American Psychological Association (2009) ‘Task Force on Appropriate Therapeutic Responses to Sexual Orientation’. Prieiga per internetą: https://www.apa.org/pi/lgbt/resources/therapeutic-response.pdf

American Psychological Association (2008) ‘Answers to your questions for a better understanding of sexual orientation and homosexuality’, Prieiga per internetą: https://www.apa.org/topics/lgbtq/orientation

United Nations (2020) ‘Report on Conversion Therapy’. Prieiga per internetą: https://www.ohchr.org/EN/Issues/SexualOrientationGender/Pages/ReportOnConversiontherapy.aspx

World Health Organization (2016) ‘FAQ on Health and Sexual Diversity: An Introduction to Key Concepts’. Prieiga per internetą: https://www.who.int/gender-equity-rights/news/20170329-health-and-sexual-diversity-faq.pdf

International Rehabilitation Council for Torture Victims (2021) ‘It’s Torture Not Therapy: a Global Overview of Conversion Therapy’. Prieiga per internetą: https://irct.org/uploads/media/IRCT_research_on_conversion_therapy.pdf

Roughton, R. E.; Frank, B.; Vaughan, S.; Hoffman, L. G.; Hevesi, A.G.; Lynch, P.E.; Gomes, P. J.; Chodorow, N. J. (2001) ‘Homophobia : Analysis of a “Permissible” Prejudice: A Public Forum of the American Psychoanalytic Association and the American Psychoanalytic Foundation.’ , 4(1), 5–53. doi:10.1300/j236v04n01_02

VICE (2015) ‘We Went to a Gay Conversion Therapy Camp’. Prieiga per internetą: https://www.youtube.com/watch?v=Pw1_oxgtncM